احترام به ادیان دیگر و آزادی‌بیان/ گزارش

نویسندگان

چکیده

احترام به ادیان دیگر یکی از مباحث مهم در ایجاد همزیستی بین ادیان است. در طول تاریخ، هر زمان که افراد مختلف با احترام به ادیان دیگر روی آورده‌اند، توانسته‌اند زندگی همدلانه و صلح‌آمیزی را برای پیروان خود رقم بزنند. با توجه به این واقعیت مهم و در پی اهانت به ساحت قدسی پیامبر گرامی اسلام(ص)، نشست علمی‌ای در تاریخ هفدهم آبان‌ماه سال 1399 از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) و با مشارکت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و مرکز اسلامی لندن برگزار گردید تا تلاشی در راستای موضوع احترام به سایر ادیان و نقش آن در همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مسئلۀ آزادی‌بیان باشد.
این نشست به صورت مجازی به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگزار شد و به‌صورت مستقیم از شبکه‌های آپارات و بیگ‌بلو‌باتن (BIGBLUEBUTTON) پخش گردید.
در ابتدای نشست، دبیر علمی نشست احترام به ادیان دیگر را مسئلۀ کلیدی عنوان کردند که در طول تاریخ نقش مهمی در همزیستی مسالمت‌آمیز بشر داشته است؛ سپس آیت‌الله رضا رمضانی‌گیلانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری توضیحاتی دربارۀ موضوع «توهین به مقدسات مغایر با عقلانیت و اعلامیه جهانی حقوق بشر» و نیز مفهوم احترام به ادیان دیگر، از دیدگاه قرآن و سنت در اسلام ارائه دادند.
در ادامه حجت‌الاسلام‌و‌المسلیمن سیدهاشم موسوی، نمایندۀ ولی‌فقیه در انگلستان، به موضوع «رابطۀ بین آزادی‌بیان و احترام به ادیان» پرداختند و سخنانی دراین‌باره بیان کردند.
سومین سخنران این نشست سبوه سَرکیسیان (Sebuh Sarkisian)، اسقف‌اعظم و رئیس خلیفه‌گری ارامنۀ تهران بود که سخنانی در مورد دعوت به صلح و نیز محکومیت توهین به سایر ادیان از جنبه‌های مختلف بیان فرمودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Respect for other religions and freedom of expression / A report

[1]. تمیمى‌آمدى، عبدالواحد‌بن‌محمد، غرر الحکم و درر الکلم‏، قم‏: دارالکتاب الإسلامی، ‏1410ق‏، ج1، ص158.
[2]. امام علی(ع): «لا یسلَمُ لکَ قَلبُکَ حتّى تُحِبَّ للمُؤمنینَ ما تُحِبُّ لنفسِکَ؛ دلت براى تو سالم نخواهد شد، مگر آنگاه که براى مؤمنان همان پسندى که براى خود مى پسندى»؛ محمدی‌ری‌شهری، محمد، میزان‌الحکمه، ج9، ص510.
[3]. طبرسى، حسن‌بن‌فضل، ‏مکارم‌الأخلاق‏، قم‏: شریف‌رضى‏، 1412ق، ج1، ص8.
[4]. نامۀ 53 نهج‌البلاغه.
[5]. «کَانَ لِأَبِی عَبْدِاَللَّهِ(ع) صَدِیقٌ لاَ یَکَادُ یُفَارِقُهُ إِذَا ذَهَبَ مَکَاناً فَبَیْنَمَا هُوَ یَمْشِی مَعَهُ فِی اَلْحَذَّاءِینَ وَ مَعَهُ غُلاَمٌ لَهُ سِنْدِیٌّ یَمْشِی خَلْفَهُمَا إِذَا اِلْتَفَتَ اَلرَّجُلُ یُرِیدُ غُلاَمَهُ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ یَرَهُ فَلَمَّا نَظَرَ فِی اَلرَّابِعَةِ قَالَ یَا اِبْنَ اَلْفَاعِلَةِ أَیْنَ کُنْتَ قَالَ فَرَفَعَ ابو‌عَبْدِاَللَّهِ(ع) یَدَهُ فَصَکَّ بِهَا جَبْهَةَ نَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اَللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ کُنْتُ أَرَى أَنَّ لَکَ وَرَعاً فَإِذَا لَیْسَ لَکَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِیَّةٌ مُشْرِکَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً تَنَحَّ عَنِّی قَالَ فَمَا رَأَیْتُهُ یَمْشِی مَعَهُ حَتَّى فَرَّقَ اَلْمَوْتُ بَیْنَهُمَا»؛ کلینی، محمد‌بن‌یعقوب، الکافی، تهران: المکتبة الإسلامیه، ج۲، ص۳۲۴.
[6]. قَالَ اَلْمَسِیحُ(ع): خُذُوا اَلْحَقَّ مِنْ أَهْلِ اَلْبَاطِلِ وَ لاَ تَأْخُذُوا اَلْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ اَلْحَقِّ کُونُوا نُقَّادَ اَلْکَلاَمِ فَکَمْ مِنْ ضَلاَلَةٍ زُخْرِفَتْ بِآیَةٍ مِنْ کِتَابِ اَللَّهِ کَمَا زُخْرِفَ اَلدِّرْهَمُ مِنْ نُحَاسٍ بِالْفِضَّةِ اَلْمُمَوَّهَةِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذَلِکَ سَوَاءٌ وَ اَلْبُصَرَاءُ بِهِ خُبَرَاءُ؛ مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1362، ج2، ص96، ح39.