این مقاله با هدف دستیابی به شناخت درست از میراث به جامانده از فقه سیاسی اسلام و با روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است. در مقاله پیش رو در صدد پاسخیابی برای این سؤال اصلی هستیم که ماهیت حکومت دینی و دلائل آن از منظر فریقین چیست؟
حاکمیت بالذات فقط مختص خداوند متعال است؛ ازاینرو حکومت در حقیقت امانتی در دست حاکمان بشری است. تمام حکومتهایی که تاکنون شکل گرفته است، برحسب جهانبینی، یا حکومت الهی بودهاند (مانند حکومت پیامبران صلوات الله علیهم و امامان علیهم السلام و نائبان آنها) یا حکومت طاغوتی؛ که این امر منجر به پیدایش نظریههای سیاسی متعدد پیرامون حکومتداری و اختلافات عمده بین جوامع مختلف، خصوصاً مسلمانان شده که نمونه بارز آن اختلاف امت اسلامی پس از رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله و علیه و آله و سلم پیرامون جانشینی آن حضرت است.
ما در این مقاله پس از بیان ماهیت حکومت و حکومت دینی و انواع حکومتها به این نتیجه خواهیم رسید که مبانی مشروعیت حکومت، نزد هریک از فریقین با حفظ مشترکات، متفاوت است.