نویسنده
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Most Important Strategies for Responding to Skepticism
متن پیشرو سخنان حضرت آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور است که به مناسبت دیدار معظمله از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ـ حوزههای علمیه و در جمع رئیس، معاونان، مدیران، کارشناسان و محققان آن مرکز ایراد شده است. ایشان در مردادماه 1400 و در آستانۀ عاشورای حسینی در بازدیدی که از بخشهای مختلف مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات داشتند در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیتهای مرکز به مهمترین راهبردهای پاسخگویی به شبهات اشاره کردند.
«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»
در میان توصیهها و نامههایی که حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در طول سفر عاشورایی از مدینه تا کربلا انجام شد، دو سه مورد بسیار کوتاه است، اما حاوی مضامین خیلی بلندی است، یکی از آنها که مشهور هم هست این است، این دنیاشناسی و بازنمایی حقیقت عالَم در این جمله کوتاه امام حسین(علیه السلام) تجلی کرده که هم یک رویکرد کلامی، فلسفی، معرفتی و عقلی دارد، هم یک رویکرد اجتماعی و سیاسی دارد و آن این است که امام به برادرشان در مدینه نوشتند: «أَمَّا بَعْدُ فَکَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَالسَّلَامُ» (ابنقولویه، کاملالزیارات، ص75) یک جمله است ولی تمام داستان عاشورا در این جمله و در این تابلوی جذاب و زیبا جلوهگر شده است. برادر که نامه من خطاب به توست، بدان که دنیا آنقدر ناچیز و کوچک است که گویا هیچگاه اصلاً در جهان هستی پیدا نشده است. در فیلمهایی که درست میکنند کرۀ زمین را با منظومۀ شمسی و کهکشان راه شیری مقایسه میکنند؛ بعد هم در مجموعهای میآید که بیست میلیارد سال نوری تا حالا کشف شده است. این دنیا و زمین چیست؟ در برابر آن بیست میلیارد سال نوری یک نقطه هم نیست. حالا اینها همهاش دنیای مادی است. وقتی به آخرت و جهان غیب و عالَم ملکوت برویم همۀ این بیست میلیارد سال نوری، یک نقطه هم به حساب نمیآید. «فَکَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ» و آخرت هم آنقدر مشرف و عظیم است که گویا هیچگاه زایل نشده است. این حقیقت عاشورا است. آنهایی که در عاشورا جانفشانی کردند میفهمیدند که این عمر و این سرمایه و این امکانات، اگر دنیایی باشد هیچ ارزشی ندارد، وقتی ارزش پیدا میکند که اخروی شود. آخرتی شدن اینها به این است که در راه خدا تقدیم شود. دنیا آنقدر ناچیز است که کان الدنیا لم تکن و آخرت آنقدر عظیم است که گویا هیچگاه زایل نشده است؛ البته این یک پیام عقلی و معرفتی است. حقیقت عالَم این است. دنیاشناسی و آخرتشناسی همین است. یک پیام سیاسی و اجتماعی هم دارد که نباید برای این دنیا آن ابدیت را از بین برد، آنطورکه سپاه مقابل امام حسین انجام دادند؛ بلکه باید برای آن جهان بیپایان این نقطه ناچیز را فدا کرد. ما وقتی ارزش داریم که این پیام عاشورا را با دل و جان بشنویم. حوزهای دارای قیمت و ارزش است که این پیام را ادراک کند؛ باهمۀ وجود هضم کند آن پیام این است که «فَکَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ». بدانیم که باید جوانیمان و نیرو و توانمان را، مغز، دانش، قلم و قدممان را فانی در خدا و خدمت به جامعه قرار دهیم این پیام عاشورا است و انقلاب اسلامی برای إحیای این پیام است. انشاءالله همه خادم این انقلاب و این پیام باشیم.
در اینجا لازم میدانم از همۀ مؤسسات و نهادها و شخصیتهایی که در کار پاسخ به سؤالات دینی و فکری و حل مشکلات دینی در ایران و جهان فعال هستند تشکر کنم. ما بهعنوان حوزه ضمن اینکه جایگاه این مرکز را بزرگ و ارزشمند میدانیم برای همۀ مؤسسات و نهادهای فعال در این زمینه چه نهادهای حوزوی در قم، چه در سایر بلاد ارزش قائلیم.
کار این مرکز را بریده و مجزا از کاری که در دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات، حوزههای خواهران و نهادهای مختلف علمی و دینی در قم و سایر بلاد انجام میشود، نمیدانیم؛ اینها همه یک کار است. برای همین تأکید بر این است که همۀ این فعالیتها باید در یک منظومۀ واحد و جامع قرار بگیرد؛ از موازیکاری پرهیز شود و عمق اینها افزایش یابد؛ تأثیرگذاری اینها در حل مشکلات فکری جامعه ارتقا یابد و اعتماد دانشگاهیان و نسل جوان را، بهطور خاص و عموم جامعه را با اتقان پاسخ و بیطرفی در کشف حقیقت و ارائۀ حقیقت جلب کند. ما این اطمینان را به همۀ مشتریان این مرکز و سایر مراکز پاسخگویی میدهیم که ما حق را میبینیم؛ حقیقت را دنبال میکنیم؛ در صدد کشف واقعیتها و ارائۀ آنها به مردم عزیز و جامعه هستیم. محققان ما امنای مردم در شناخت اسلام و ارائۀ حقایق دین به جامعه هستند. بشر برای اینکه از این عالَم خاکی به جهان قدسی پر بکشد و در دام این عالَم مادی نیفتد نیاز به دستگیری دین و حقایق الهی دارد. در این مسیر ممکن است گرههایی پیدا شود. سؤالاتی پیدا شود و شبهههایی به وجود بیاید یا افکنده شود. کار ما این است که خس و خاشاک را از جلوی فکر و معرفت بشر برداریم. این کار باید عالمانه، محققانه، بیطرفانه، حقجویانه و دلسوزانه باشد. این راهی است که باید محققان ما و حوزههای علمیه برای گرهگشایی از مسیر فکر و معرفت بشری طی کنند؛ ازاینجهت ما بهعنوان امنای مردم و جامعه در ایران و جهان این اطمینان را میدهیم که کار ما بر منهج درست علمی و اجتهاد استوار باشد. کار ما از سر حقیقتجویی و حقیقتخواهی و اشفاق انجام پذیرد و جز خدمت به جامعه، فکر و معرفت چیز دیگری نخواهیم. حوزه خادم جامعه و مردم بوده و هست و خواهد بود. تولیدعلمی آن، نظریهپردازی آن، فعالیت فرهنگی و تبلیغی آن، تلاش علمی برای شناخت نیازها پرسشها و شبههها برای پاسخگویی همه به خدمت به مردم برمیگردد و انشاءالله این مجموعه هم در این مسیر قدم خواهد برداشت و پیمان ما و شما دوستان، برنامۀ پنج سالۀ مرکز مطالعات و پاسخگویی است که برآمده از دهها طرح وسندی است که در مدیریت حوزه در این سالها نگارش شده و به تصویب مراجع تصویبکننده و ازجمله شورایعالی رسیده است و هدایتگر حرکتهای علمی ما آن اسناد و راهبر کلان، معاونت پژوهش و عملیات هم به دست شما دوستان عزیز است. امیدواریم براساس همۀ آن نکات و برخی نکاتی که مورد تأکید قرار میگیرد، ما شاهد پویایی و نوزایی و رشد و ارتقای مستمر این مجموعه باشیم.
خدا را شکر در این فاز جدید به رغم ناداریها و تنگناها و سختیها با روحیۀ جهادی، انقلابی و علمی، شما دوستان تلاش کردید و دستاوردهای خیلی خوبی داشتید. هم در قلمروی تولید پاسخ، هم در قلمروی ابزارها و شیوهها و بهکارگیری فناوریها ازجمله ویکیپاسخ و تلویزیون اینترنتی و سایر شیوههایی که ابداع کردید. بهخاطر همۀ اینها از شما دوستان سپاسگزارم. امیدوارم مدیران حوزه هم این مرکز را مهم بشمارند و تلاش کنند باسرعت در حد توانشان گرههای اداری و اجرایی اینجا را باز کنند و بتواند باسرعت بیشتر پیش برود.
من چند مطلب را فهرستوار مرور و یادآوری میکنم:
این یک رسالت جدید است که من دارم برای شما عرض میکنم. این برنامه به این شکل قبلاً نبوده است شما باید بگویید به این استاد درس خارج، به آن مرکز پژوهشی، به آن پژوهشگر بگویید، یک چنین مطلب اساسی در حوزۀ حقوق اسلامی مطرح است. در حوزۀ تربیت اسلامی و حوزۀ کلام مطرح است و این نیاز دارد که درس راه بیفتد و جریان علمی ایجاد شود و علم شما تحول پیدا کند؛ بنابراین شما باید تلنگر بزنید به جریانها و کاروانهای علمی که بیایند پاسخگوی این مباحث شوند نه به شکلی که ما الآن بخواهیم یک صفحه جواب دهیم یا یک برنامۀ مدیای قشنگ طراحی کنیم؛ بلکه بهعنوان یک سطح عمیقتری که باید کاروان علم پیش برود و تولیدعلم و نظریه شود. اینجا میتواند نقطه عزیمت تولیدعلم، نظریهپردازی و توسعه و تطوّر در حوزههای دانشی و علمی اسلامی باشد. این یک تیتر است که پشت سرش خیلی مطلب است. منتهی آن چیزی که اینجا را رصد و تحلیل میکند و جواب میدهد اگر مجهز به این نگاه و این رویکرد باشد از همینها یک فرآوری دیگری هم میکند برای اینکه به پژوهش بدهد؛ این خیلی مهم است. همین الحادی که امروز بحث شد در الحاد نوین که برآمده از تطوّرات فلسفی غرب و تطوّرات فناوری و علمی غرب است مباحث تازهای پیدا شده و این اگر به دست آیتالله فیاضی یا گروه فلسفۀ مؤسسه برسد، ممکن است موجب تحولات علمی شود. یا در نظامات حقوقی و فکری ممکن است یک حرفهایی پیدا شود که فقیه را به نوآوریهایی وا دارد؛ بنابراین شما میتوانید پیشران یک تحول و تطوّر علمی باشید؛ البته آدمهای سطح بالا و تراز بالایی میخواهد که الحمدالله هستید و میشود در آینده بیشتر به این توجه کرد.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»