@article { author = {دردشتی, احمد‌رضا and حسنی, رمضانعلی}, title = {نقد شبهۀ مبتنی بودن تربیت اسلامی بر ترس}, journal = {فصلنامه علمی تخصصی پاسخ}, volume = {7}, number = {27}, pages = {77-89}, year = {2022}, publisher = {مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ـ حوزه‌های علمیه}, issn = {2821-0956}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {روش‌های تربیت دو بخش مهم از ساختار هر مکتب تربیتی است. اسلام به‌عنوان آخرین و جامع‌ترین دین، حاوی مجموعه معارف و آموزه‌های لازم و کافی برای صورتبندی یک مکتب تربیتی کامل و جامع است؛ گواینکه صورتبندی علمی آن هنوز آن‌گونه که بایسته می‌نماید، صورت نگرفته است. برخی از مخالفان اسلام با استناد به یکی از روش‌های تربیتی قرآن؛ یعنی روش انذار و تبشیر، ادعا می‌کنند که روش اصلی و یگانه تربیتی اسلام ترساندن و تطمیع کردن انسان‌ها از دوران کودکی و مبتنی بر نوعی روان‌شناسی حیوانی است که آزادی، کرامت و شخصیت انسان را نادیده می‌گیرد. در مقاله حاضر با بررسی اجمالی روش‌های تربیتی اسلام و تبیین اصول و روش‌های تربیتی آن در ارتباط با مسائل کودک و نوجوان و ارائه تبیین اجمالی از راهبردهای تربیتی توصیه‌شده از سوی پیشوایان دین برای سه مقطع هفت ساله، به شبهه حاضر پاسخ گفته‌ایم. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و روش جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای است.}, keywords = {نظام تربیت اسلامی,تربیت قرآنی,کودک,انسان بالغ,انذار,تبشیر,پاداش و تنبیه,روایات تربیتیِ سه هفت سال}, url = {https://www.pasokhmag.ir/article_159006.html}, eprint = {https://www.pasokhmag.ir/article_159006_6e5ccaa858562473e44449bb1f73c2b3.pdf} }